Historia
VUODESTA 1981…
Finngulf sai alkunsa nuoren miehen unelmista. Finngulf perustettiin vuonna 1981 Stig Nordbladin toimesta ja missio on säilynyt muuttumattomana alusta asti: tavoitteenamme on ja on aina ollut rakentaa hienoimpia suorituskykyisiä matkaveneitä 100 % purjehdusta varten. Ensimmäinen malli oli legendaarinen Finngulf 34 joka rakennettiin ¾ Ton World Cup’ia varten vuonna 1981. Venesuunnittelija Håkan Södergren loi todella ainutlaatuisen kilpaveneen lasikuidusta ja vaahtoväliaineesta käyttäen teknisiä ratkaisuja jotka olivat paljon aikaansa edellä. Alkuperäinen vene on varustettu alumiinisilla laipioilla jotka on hitsattu putkirunkoon joka ulottuu koko veneen sisätiloihin (tätä ratkaisua kutsuisimme nykyään ”space frame”ksi eli tilarungoksi) –ja se purjehtii vielä tänäänkin. Vene sijoittui hyvin World Cup’issa ja sitä pidettiin nopeimpana skandinaavisena veneenä kilpailussa.
World Cup’in jälkeen tuli useita tilauksia hieman perheystävällisemmästä versiosta ja Finngulf pääsi kunnolla alkuun. Noin 20 Finngulf 34:ää rakennettiin alkuvuosina. Finngulf 34 loi myös pohjan pitkälle ja menestyksekkäälle yhteistyölle Håkan Södergrenin kanssa, josta tuli yhtiön hovisuunnittelija kahdenkymmenen vuoden ajaksi.
Seuraava malli oli Finngulf 39 joka aloitti Crown 39:nä. Finngulf oli tehnyt alihankintasopimuksen Crown-yhtiön kanssa koskien runkoja ja kansia mutta melko nopeasti hankki muotit ja alkoi rakentaa Finngulf 39:iä. FG39 ja sen modernisoitu versio FG391 eli uskomattomat 23 vuotta, vuodesta 1982 vuoteen 2005! Ja hienointa on se, että FG391 on edelleen suorituskykyinen vene jolla on tehty useita maailmanympärimatkoja, Atlantin ylityksiä ja muita pitkiä matkapurjehduksia.
Tinkimättömän veneenrakennuslaadun ansiosta lähes kaikki Finngulfin rakentamilla veneillä purjehtivat tyytyväiset purjehtijat ympäri maailmaa edelleen. Voidaan myös mainita, että 1980-luvun alussa Finngulf rakensi myös Inferno-merkkisiä veneitä alihankintana eli jos purjehdit Inferno 28/31/33-venettä saattaa veneesi olla Finngulfin rakentama – siitä johtuu sisustuksen samannäköisyys. Finngulf on rakentanut yhteensä noin 900 venettä vuosien mittaan.
1990-LUKU
1990-luvun alussa tapahtuneen omistusrakenteen muutoksen jälkeen työ jatkui rakentamalla Håkan Södergrenin piirtämiä FG335, FG36 ja FG391-veneitä. Yhtiön lippulaiva, FG44 tuotiin markkinoille vuoden 1990 alussa. Satoja veneitä rakennettiin vaativille asiakkaille ja vienti lähti kasvuun veneitä myytäessä kaikkialle Pohjois-Eurooppaan ja USA:han. Vuonna 1997 aloitettiin yhteistyö AS Saare Paat’in (Nasva, Eesti) kanssa. Ensimmäiset Saare Paatilla rakennetut veneet olivat kaksi FG391:ää sekä legendaarinen FG44 s/y Lennuk, myöhemmin nimeltään s/y La Familia. Vene on kiertänyt maapallon jo kolmasti.
UUSI VUOSITUHAT
Uusi vuosituhat alkoi uudella tuotesalkkuhallinnalla ja koko mallisto uusittiin. Nuori suomalainen maailmanluokan venesuunnittelijakyky Karl-Johan ”Kamu” Stråhlmann tuli tutuksi maailman venemarkkinoilla. Kamun suunnittelemia veneitä olivat FG28 (tuotanto loppui 2004), FG33/331, FG37, FG41 ja FG46. Uusin vene mallistossa on FG331 joka tuotiin markkinoille vuoden 2009 alussa. Vuonna 2008 esiteltiin uusi Finngulf 43 jonka oli suunnitellut Farr Yacht Design.
TÄNÄÄN
Finngulf Oy on perustettu ja selvä tavoite on päivittää kaikki mallit vastaamaan tämän päivän vaativia markkinoita. Finngulfin perintö tulee jatkumaan ja kasvamaan.